Els Cicles Formatius de la Fundació Eduard Soler segueixen les seves classes de manera virtual
Els Cicles Formatius de La Fundació Eduard Soler continuen les seves classes a través de diferents plataformes digitals, amb connexió remota als ordinadors de l’escola i amb el suport de l’aula virtual com a eix central de relació entre el professor i l’alumnat.
Arran de la suspensió de l’activitat acadèmica presencial de l’estat d’alarma del COVID-19 des del 13 de Març, els Cicles Formatius de Grau Superior de la Fundació Eduard Soler continuen les seves classes a través de diferents plataformes digitals, amb connexions remotes als ordinadors de l’escola i amb el suport de l’aula virtual com a eix central de relació i contacte entre el professor i l’alumnat de l’escola. Segons Josep Mª Casals, Director de Formació de la FES es valora que “Tenim assignatures de temàtiques i plantejaments didàctics diferents, el que ha implicat canvis complexes, no obstant, tant els docents com els estudiants han mostrat una gran disposició a adaptar-se a aquesta nova situació”.
Adaptació amb ús de recursos acadèmics
Independentment de l’ús del campus virtual com a eix central de docència on els alumnes hi poden trobar les matèries i els recursos necessàries per cada una d’elles i de la plataforma Anydesk que permet professorat i alumnes poder-se connectar de forma remota als ordinadors de l’escola, cada docent ha adaptat els continguts de la matèria de la forma més adequada per poder ser desenvolupada des de casa.
Segons D. Costa professor de l’assignatura de Programació de Robots i de CAD, “seguint l’orari establert per l’escola, faig les classes en streaming mitjançant Hangouts, una eina que permet fer classes en directe, com si estiguéssim a l’aula i que amb l’ajuda del programa remot, els alumnes es poden connectar al PC de l’escola i poder desenvolupar la classe amb normalitat”.
M. Perez i JM. Terricabras, professors de l’àmbit de l’automatització i la programació d’autòmats en canvi fan ús de l’aplicació Zoom per poder realitzar les classes amb streaming. Amb previsió de la situació, el dia 12 de març, es va fer entrega als alumnes de kits d’arduino per tal de poder tenir equipament a casa i poder seguir amb normalitat les classes de programació i aplicacions de regulació i control.
Les classes de CNC, CAM o de disseny d’utillatges han pogut ser desenvolupades amb normalitat aprofitant la connectivitat amb els diferents simuladors de software que ja s’utilitzen habitualment en les classes presencials. Segons el professor C. Grabulosa “ha estat possible donar suport als alumnes a través de la videoconferència i fer el seguiment de les activitats de manera síncrona a través del control controlat pel docent.”
Tanmateix també és segueix amb la continuïtat de la tutorització dels projectes finals dels alumnes de tercer curs, segons el professor C. Pereira “la tutorització es fa en contacte continu amb l’alumnat i també el seguiment de l’evolució del desenvolupament de cada projecte”.
A més d’adaptar-nos en aquest nou context on s’ha hagut d’afrontar la metodologia (pas de la presencialitat a la virtualització), les activitats de caràcter més pràctic, s’han hagut de reorientar o, en alguns casos, posposar-les en les pròximes setmanes, mentre s’aprofita per avançar la incorporació de conceptes teòrics.
En aquest sentit, l’exemple E. Vilalta, professor de manteniment industrial, que ha proposat a l’alumnat la instal·lació d’un software gratuït per l’estudiant, per tal d’aplicar els conceptes de pla de manteniment i gestió informàtica de les operacions, tasques i seqüenció del manteniment del parc de maquinària del taller, donant continuïtat a aquesta part de l’assignatura.
Pràctiques duals
Fins al passat 27 de març, la majoria d’alumnes inserits de 2n i 3r tenien continuïtat a les empreses, alguns amb canvi d’horari, altres però, se’ls hi han avançat la intenció de fer ERTE. Pel que fa als alumnes del primer curs que havien de ser inserits enguany, les empreses han parat els processos d’entrevistes a l’espera de poder reiniciar el procés en les pròximes setmanes. En tots els casos, el coordinador dual de la FES, X. Llimós apunta que “mantenim un contacte constant amb les empreses i fem un seguiment personalitzat de cada alumne per tal de resoldre qualsevol incidència que pugui sorgir en aquest període inèdit”.
Professors i alumnes connectats
La resposta de l’alumnat al nou context que estat rebuda satisfactòriament. Segons JM. Casals, “valorem molt positivament tant la responsabilitat i el seguiment de les classes que tenen els alumnes com la col·laboració en el procés d’aprenentatge en benefici propi i en el conjunt de l’activitat educativa“, alhora afegeix que “molts docents han de fer front aquest nou repte tenint cura dels fills o persones grans”.
Pel que fa a aspectes de gestió, també ha calgut adaptar-se de manera molt ràpida a la situació per donar resposta a les necessitats; així, no només s’ha actuat per tal de tenir tot el sistema informàtic adaptat amb seguretat a l’activitat telemàtica amb l’alumnat sinó també per tal que el docent disposi de tots els recursos
per al teletreball. Segons L. González, Cap d’Estudis dels Cicles Formatius de la FES, “el sistema ha estat operatiu des del primer dia, ja que es va activar amb previsió, i els docents han tingut accés al material didàctic, el correu electrònic corporatiu i les eines informàtiques habituals. A més, hem mantingut un contacte constant via mails o fins i tot hem fet claustres per videoconferència”.